Ellie Mackin Roberts - Olümposzi ​hősnők



Egy korábbi értékelésben már említettem, hogy szeretnék jobban megismerkedni a görög mondavilággal, kultúrával és hagyományokkal, de sajnos az a könyv nem hozta el a várva-várt áttörést bármennyire is gyönyörű volt és szerettem volna szeretni. Pontosan ezért kezdtem félve neki az Olümposzi hősnők című regénynek. Úgy éreztem engem igazából mégsem érdekel a görög mitológia és társai és jobb annyiban hagyni, mint átszenvedni magam egy újabb könyvön a témában. VISZONT, ahogy nekikezdtem megérkezett az áttörés, hatalmas meglepetés volt számomra mennyire beszippantott. Fontosnak tartom, hogy ne csak a hősökről tanuljunk és szerezzünk ismeretet, hanem kevésbé ismert női alakokról is, ugyanis ők sokszor épp olyan fontosak voltak, mint a férfi társaik.

E kötetben szereplő nők közül talán Adromakhét határozza meg leginkább a férfiakkal való kapcsolata. Olyannyira így van ez, hogy Homérosz Iliászának fájdalmas jelentében, amikor meghal a férje, őt nem nevezi meg a szerző, csupán Hektór feleségeként utal rá. A neve azt jelenti: „férfiak csatája” – jól illik ez egy olyan asszonyra, akinek az életét (és talán a világ szemében az értékét is) az ókor legnagyobb háborúja határozta meg.

A könyv rövid történeteket tartalmaz a görög mondavilág ismertebb és elfelejtett női alakjairól. Felépítését tekintve az első két oldalon egy illusztrációt és egy rövid ismertetőt, történet részletet találunk az adott karakterről, majd a következő 2 oldalon egy tömény, informatív összefoglalót az életéről és hogy miért, mely cselekedete által írta be magát az Olümposzi hősnők című könyvbe. Szám szerint pontosan 50 női alakról olvashatunk abc sorrendben. Az abc rendszer miatt a hasonló nevekbe nekem sikerült belezavarodnom, így egy idő után elkezdtem magamnak kisorsolni, hogy melyik legyen a következő történet :D. Az egyetlen, ami szerintem jót tett volna a könyvnek, ha nem abc rendbe, hanem kronológiailag rendezték volna a történeteket, így könnyebben el tudtam volna helyezni az adott karakter. Ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy mindez nagyon régen történt így szinte lehetetlen pontosan belőni az időpontokat.

A görögök nem húztak éles vonalat saját isteneik és más népekéi között, abban hittek, hogy az összes isten együtt létezik és a föld különböző adottságai felett uralkodnak, jelentős átfedésekkel – akár előfordulhat, hogy az egyes népek ugyanazokat az istenségeket tisztelik más helyi nevek alatt.

Ahogy már említettem roppant informatív a regény, így nagyon tudom ajánlani a történelem iránt érdeklődőknek, de mivel a regényben lévő történetek érdekesek, néha szórakoztatóak és olykor brutálisak, így azoknak is jó választás lehet, akik csak informálódni szeretnének. Ami még vonzott a regényben az a csodálatos külső megjelenése. A borító egy minimálisan eltér az eredetitől, de szerintem így is mesés lett. A kötése kemény fedeles, így garantáltan nem gyűrődik.


Összességében a könyvnek sikerült újra felkeltenie az érdeklődésem a görög mondavilág iránt, amiről néhány hete még úgy gondoltam lehetetlen. Sokszor szívesen olvastam volna bővebben is a történetet, de a könyv inkább az ismeretterjesztő kategóriába sorolnám.

⭐⭐⭐⭐


Fülszöveg:

Ravaszok, csábítóak, rettentőek, erényesek – akár isteni lények, akár halandók, a nők alapjaiban formálják a görög mitológiát, mégis régóta elhomályosítják őket a férfialakok. Ideje, hogy az ő történeteik is napvilágra kerüljenek!
Az Olümposzi hősnők a görög mitológia ötven lenyűgöző nőalakjának történetét meséli el, köztük olyan istennőkét és nimfákét, mint a fenséges Athéné, a háború istennője; a bosszúálló Nemeszisz, a megtorlás istennője; és a harcos amazonok királynője, Hippolüté. De találkozunk halandókkal és félistenekkel is, amilyen a hosszú szenvedést megélő Andromakhé, a gyilkos Klütaimnésztra, vagy a vidám Iphisz. Minden történethez rövid portré, megkapó ábrázolás és az adott nőalak mitológiai szerepének magyarázata tartozik. Dr. Ellie Mackin Roberts ókortörténész alapvető munkája napjaink szemszögéből enged betekintést ezeknek az emberfeletti nőknek a világába.

You Might Also Like

0 comments